boknea -

En Prinsessas Dagbok - Hela Serien

Så... Nu har jag läst om hela Prinsessas Dagbok-serien. Den är skriven av den fantastiska författaren Meg Cabot. Eftersom det blir väldigt tjatigt att göra en recension på varje bok bestämde jag mig för att göra en jätterecension på alla böckerna tillsammans när jag hade läst hela serien. Böckerna heter:

1.Tiara och Dr. Martens
2.Spotlight
3.Kär?
4.Till er tjänst
5.Prinsessa i rosa
6.Prinsessa i högform
7.Partyprinsessan
8.Prinsessa på väg
9.Prinsessan Mia
10.Prinsessa för alltid
(Dock så läste jag den på engelska där den heter Princess Forever.)

Framsidorna på de inbundna böckerna är verkligen förfärligt fula.



OBS. Om du vill läsa den här serien så råder jag dig att bara läsa det första stycket!

För att göra en lång serie kort så börjar serien med att 14åriga Mia Thermopolis, en lång skoltrött, plattbröstad vegeterien får veta av sin pappa att hon är prinsessa av ett litet europeiskt land kallat Genovia (Landet finns inte i verkligheten). Mia, som för det mesta är en medelmåtta på allt, blir till skillnad från vilken annan tjej som helst inte särskilt glad. Hon har ju skolan att tänka på! Och att få hennes bröst att växa så att hon kan få en pojkvän. När hon sen ändå blir tvingad att vara prinsessa får hon veta att hon måste gå på prinsesslektioner hos hennes skruvade farmor, med tatuerad eyeliner, en hund som kliar av sig allt sitt hår och avrakade ögonbryn.

Sen fortsätter serien och snart har hon fått pojkvännen av sina drömmar, Michael Moscovitz. Men att vara prinsessa är inte lätt. Särskilt inte när man måste vara borta från sin älskade pojkvän. När pojkkvännen sen bestämmer sig att flytta till Japan för att bygga en kirurgisk robotarm går Mias liv i bitar. Då kommer söta snälla JP, men samtidigt som Mia söker tröst i JPs famn så drar sig Mias bäste vän, Lilly Moscovitz, bort från henne och vägrar prata med henne. Kan Mia få tillbaka Michael från Japan? Eller ska hon satsa på gulliga JP? Hur ska hon få Lilly att bekänna varför hon är så arg? Och hur ska hon lyckas med att styra ett helt land helt själv när allt hon egentligen vill är att bli författare?


Okej, jag missade väldigt mycket saker som hander i böckerna men jag tror jag fick med det viktigaste. Dom här böckerna äv så ofantligt, otroligt bra! Att få följa Mia genom hennes år i high school och alla hennes problem får mitt hjärta att smälta. När jag öppnar boken är det som att jag kommer in i en annan värld. Allt känns så verkligt. Man märker hur alla karaktärer utvecklas genom böckerna och hur Mia, genom sina otaliga misstag, blir mognare och mer ansvarstagande. I början av serien är det enda hon vill att få en pojkvän och större bröst. Hon totalvägrar att bli en prinsessa och släpper bara ut sina känslor i hennes dagbok, som är den boken vi läsare läser. Sen, knappt märkbart, börjar hon beté sig annorlunda och mognare. Cabot har verkligen varit skicklig i sitt skrivande.

En sak jag tycker är väldigt rolig i böckerna är alla böcker och filmer hon snackar om. Hur hon jämför sitt liv och sina problem med saker som har hänt i olika filmer eller vad kändisar ute i i riktiga världen har gjort. Det är både kul att läsa om när man han till exempel har sett den filmen. Det får också boken att kännas mer verklig och aktuell. En annan väldigt rolig grej som jag inte kunde sluta skratta åt var när hon i boken började snacka om filmatiseringara av böckerna. De finns i verkligen och personligen tycker jag att de är jättedåliga! Dom har missat all humor, dödat Mias pappa och gjort Mias farmor till den snällaste människan i världen. I boken så skriver Mia då om "filmatiseringara om hennes liv" och vad dålig reaserch dom har gjort om henne. 

En av de bästa sakerna med böckerna är Mias galna farmor. Hon är som ständigt omgiven av ett rosa moln och har alltid samma lösning på problemen; en ny Chanel-klänning. Det är så underbart roligt i Prinsessa på väg när hon tvingas byta hotell från Plaza eftersom Plaza gör om till bostadslägenheter. Hon flyttar från lyxhotell till lyxhotell men tvingas alltid byta av någon anledning. Som t.ex att dom serverar hennes älskade Sidecar-drink i ett vanligt dricksglas istället för ett coctailglas med fot.

En sak jag inte gillade i bok nummer 9, Prinsessan Mia, är att Michael inte är där. Av någon anleding gillar jag inte JP. En sak som bevisar att karaktärerna verkligen är levande är att på kvällen precis innan jag skulle sluta läsa och gå och lägga mig så skulle Mia också gå och lägga sig. Och nästa dag i boken så skulle hon fylla år. Så slutade jag läsa och nästa morgon blev jag förvånad av att ingen kom och grattade mig. Jag fyllde ju år! Så gick jag upp och tittade på boken. Då insåg jag att det inte var jag som fyllde år. Det var Mia, en påhittad person. Håller jag på att bli galen?

I alla fall så är de här några av de bästa böcker jag någonsin läst. Meg Cabot är verkligen en otrolig författare med sådan otrolig fantasi. Det finns så mycket mer jag skulle kunna säga om de här böckerna men nu måste jag dra iväg till skolan.

Kram Nea

Kommentarer
Postat av: Fanny

Åh, stackars mig som bara får läsa första stycket.



Vad menas med inbundna? :((

2010-04-22 @ 18:33:11
Postat av: Anonym

Synd :( Men du får ju njuta av böckerna :)



Inbundna böcker är det formatet som de flesta böcker har. De med hård pärm typ ;)

2010-04-22 @ 20:44:35
Postat av: Lisa.

Jag tycker de inbundna är finare än pocketerna. De är så... Ew.



Älskar hela serien. Lyllos den som inte läst dem. Magnifik läsning ligger framför er, ju. ;P



Meg Cabot är fantastisk.

2010-06-01 @ 11:35:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]