boknea -

The Tribe

För ett par år sen så hände det ibland att jag inte gjorde något med någon kompis efter skolan. Då brukade jag gå hem, käka mellis och sen slå mig ner framför Barnkanalen. Hade jag tur så sändes det program jag hoppats på... The Tribe. Eftersom jag oftast gjorde något efter skolan såg jag bara enstaka avsnitt då och då. Därför förstod jag aldrig riktigt vad serien handlade om. Ändå tyckte jag att den var så underbart bra!

I en stad där de vuxna har dött av ett virus lever ungdomarna för sig själva. De försöker styra upp ett samhälle men (såklart) så slutar det med att det blir två olika sidor. de "onda" mot de "goda".


När jag började se det facinerades jag mest av deras ansiktsmålningar. Alla hade sminkat sig på galna sätt med massor av färger i ansiktet och jag ryste vid tanken på att själv vara med där. Jag har som sagt aldrig förstått storyn, men ett enskilt avsnitt var ändå otroligt bra. Nu, några år senare har jag förgäves letat efter en dvd-box med serien men aldrig hittat en. Så kom jag idag på idéen att söka på SF bokhandel och till min stora förvåning och förtjusning så fanns den! Både säsong ett och två.
 Nu är bara problemet att få tag på pengar. Ja slösar ju oftast upp dom på böcker. Men nu ska jag verkligen försöka spara. Jag fyller ju år den första juni. Det skulle vara perfekt att önska sig den. Då är bara problemet att mina föräldrar redan har lovat mig en dator på födelsedagen. Vilket i och för sig är superbra! Men det är synd att jag inte kan önska mig något annat.

En sak jag kom att tänka på nu när jag lästa vad tv-serien handlar om är att den är väldigt lik boken Gone Övergivna av Michael Grant. Det är tur att jag gillar såna böcker. Jag måste också bara säga att det har kommit en till bok i den serien på engelska. Den heter Hunger och handlar som du kanske förstått genom titeln om att det blir hungersnöd i "Zonen". Låter otroligt spännande och jag tror nästan jag får ta och försöka läsa den på engelska. Orkar inte vänta.


Kommentarer
Postat av: Fanny

Hmm.. jag har redan beställt andra böcker på engelska. Jag väntar nog, annars blir det FÖR mycket ansträngning haha =) Vet du när den översätts? Har den getts ut i USA/England? Ajja, Jag och min kompis Rakel, som flyttade till Island, sprang alltid hem till TV:n för att se The Tribe. Jag minns svagt vad det handlar om, nu när jag läste så kom jag på att det liknar Övergivna!

2010-04-15 @ 07:49:53
Postat av: Nea

Den andra delen finns att köpa i USA men jag vet inte när den kommer på svenska.

2010-04-15 @ 19:03:58
Postat av: Elin

vill läsa!

2010-04-16 @ 15:19:49
Postat av: Lyra från Bokhyllan

Greetings!



Jag såg att du hade kommenterat på vår Bokhylla, kul att du hittade dit : D

Holy smoke, jag hade helt glömt bort The Tribe, jag såg det också så ofta jag kunde, på den tiden hade jag varken några hobbyer eller ordentlig läslust. Däremot mycket kompisar -__- Men det var verkligen bra! Det enda jag störde mig på var det töntiga soundtracket och, att det var så ljust hela tiden, det hade blivit mer spännande om det var lite dark and brooding, liksom. Är det inte lite likt Hungerspelen också? Jag tänker på nedgångna samhällen, självständighet och framtidsthriller, eller hur?

Men det är ju tur att man alltid kan lita på SF-bokhandeln, den har en orubblig plats i mitt nördiga hjärta. : D



Sen så måste jag ju uppmuntra er att läsa på engelska! Ni får absolut inte vara ängsliga och tvekande, och t. ex. tänka att "de viktigaste orden kan jag inte", som jag vet en person gjorde en gång, för om det är några ord man inte förstår, så frågar man nån, eller slår upp det i ett lexikon eller på google! Så kan man det sen, tills nästa gång.

Så tveka inte att läsa på engelska, det är ju så mycket bättre och roligare än att läsa översatta böcker. Så vänta inte!

/Lyra

2010-04-25 @ 19:42:36
URL: http://takenbybooks.blogspot.com
Postat av: Kiana/Kristina

Älskar den serien!Den är asbra!Har sätt alla avsnitten,men det var länge sedan den sändes på tv

2010-05-05 @ 20:14:02
URL: http://kianabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]