boknea -

En liten bokläxa...

..som jag lägger ut här. Man skulle svara på lite frågor om en bok som man inte har läst så mycket i än. Jag skrev om Blonde. Här är den:



Min bok heter Blonde och är skriven av Joyce Carol Oates.

 

Jag tycker att titeln är väldigt bra och berättar redan där lite om vad boken handlar om. Jag gillar att den är så kort också men jag har lite problem med hur den ska uttalas.

 

De första meningarna är:

I det avtagande sepiafärgade ljuset kom Döden susande nerför boulevarden.

   Döden kom som i en tecknad barnfilm farande på en tung budcykel.

   Den osvikliga Döden. Döden som man inte kan hejda. Döden som har bråttom. Döden som trampade fram i rask fart. Döden som i en robust korg på pakethållaren hade med sig ett paket märkt *SPECIALLEVERANS AKTAS*

 

Mitt intryck av de första meningarna är att boken verkar vara väldigt svårt och lite poetiskt skriven. Jag blev lite avskräckt där redan i första kapitlet eftersom den var så svår att läsa. Men jag fortsatte att läsa och det blev lättare efter ett tag.

 

Jag har redan läst nästan 300 sidor så jag vet rätt bra vad den handlar om tror jag. Den är en roman om Marilyn Monroes uppväxt och liv så jag visste  ungefär vad den skulle handla om när jag började läsa.

 

De första kapitlen var väldigt tröga. De första 100 sidorna var faktiskt rätt tröga. Men jag fortsatte att läsa eftersom den har fått väldigt bra kritik och jag trodde att den skulle bli bättre sen. Vilket den faktiskt blev.

 

På bokens omslag sitter eller står en kvinna i svart klänning. Jag tycker att hon ser bekymrad ut för att hon har den ena handen på hakan och den andra håller om den andra armen.

 

Jag tycker att omslaget ser rätt tråkigt ut men samtidigt väldigt lockande. Det ser lite ”vuxet” ut på något sätt. Det skulle vara roligare med lite mer färg. Men samtidigt är det texten som räknas, och inte omslaget.

Jag har kommit ungefär 300 sidor på den, av 800. Så det dröjer nog ännu ett tag tills recensionen kommer. Dock har jag börjat läsa på en annan bok av samma författare som heter Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut  min vingar och flög iväg. Hittils verkar den väldigt bra.

Kram BokNea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]