boknea -

Godnatt Mister Tom

Jag har funderat på att läsa den här boken ett tag men nu fick jag reda på att vi ska läsa den högt i skolan och då ville jag ha läst den i förväg så jag vet vad som kommer att hända. Jag gillar inte att lyssna på böcker, det känns bättre att läsa dom själv. När man lyssnar så fångar man liksom inte upp orden lika bra och man kan inte gå tillbaka och kolla om man inte förstod något. Därför läste jag den nu. Så här kommer handlingen.

Godnatt Mister Tom är skriven av Michelle Magorian och har kommit att bli en riktig klassiker. Den utspelar sig i en liten by i England under andra världskriget hos en enstörig gammal gubbe vid namn Tom Oakley. Dit kommer Willie Beech, en pojke från London som evakuerats bort från kriget. Hos Tom får han för första gången möta vänlighet. Han får sova i en egen säng, han får äta sig mätt och för första gången i sitt liv har han vänner. Han trivs i den lilla byn hos den gamle Tom och de fattar tycke för varandra. Men så kallar Willies mamma tillbaka honom till staden och Tom blir ensam kvar i det lilla huset. Efter veckor utan livstecken från Willie bestämmer han sig för att själv söka upp honom.

Den här boken var verkligen berörande. Jag läste bokstavligen hela dagen tills jag läste ut den och nu kan jag inte sluta tänka på den. Det var också intressant att läsa om hur det var under andra världskriget och hur olika killar och tjejer behandlades. Jag tycker verkligen att alla borde läsa den här boken för den var verkligen jättebra.


Kram BokNea

Kommentarer
Postat av: Elin

Åh, den var helt underbar! Om du tyckte den var bra borde du läsa en kärleksång också

2010-01-24 @ 18:37:44
Postat av: Nea

Okej :) Kan ja låna den av dig också då?

2010-01-24 @ 18:45:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]