boknea -

Imorgon När Kriget Kom

Imorgon När Kriget Kom
Skriven av John Marsden


Sju ungdomar ger sig ut på camping i vildmarken i några dagar. De hittar ett ställe som kallas Helvetet och lyckas ta sig dit, trots den nästan oframkomliga vägen. De är där i några dagar men när de kommer tillbaka till staden är allt ödelagt. De ser inga människor och elektriciteten fungerar inte. Snart upptäcker dom att det finns militärer där som håller hela stadens invånare som fångar. För att inte själva bli det flyr dom tillbaka till Helvetet. Men snart inser de att de måste tillbaka til staden och hämta proviant... Och att ta reda på vad som har hänt.


Vilken ruggigt spännande bok. Först fastnade jag för titeln som jag tyckte lät riktigt cool. Sen läste jag på baksidan och tyckte att den lät helt okej. Sen började jag läsa, och då var jag fast. Det var så svårt att hitta något ställe att sluta läsa på eftersom det hela tiden var så spännande. Det kändes också väldigt realistiskt på något orealistiskt sätt. Jag blir så trött på alla böcker där ungdomar verkar få superkrafter och gör allting rätt och vet precis vad de ska göra när något händer. Här var de osäkra och gjorde också misstag. Det gjorde att det kändes mer verkligt, trots att själva historien dock inte är så verklig.
         Jag finner också en väldigt stor likhet mellan den här boken och boken Övergivna av Michael Grant och den australienska  tv-serien The Tribe som jag inte kan sluta kolla på. I Övergivna och The Tribe så är de vuxna försvunna och i den här är de kidnappade. Men det är samma koncept - ett gäng ungdomar som försöker klara sig utan de vuxna. Jag vet inte riktigt varför jag tycker att det är så kul att läsa om katastrofer. I vilket fall så tycker jag att boken var riktigt bra och hade många intressanta filosofiska tankar som jag fortfarande sitter och klurar på. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]