boknea -

Två smårecensioner

När jag var i Spanien låg jag väldigt mycket ute i solen och läste. Men eftersom jag ville vara så mycket ute i solen blev det ju inte så mycket tid till att skriva recensioner. Därför gör jag två små recensioner på två böcker jag läste där.


Skjut Apelsinen
Skriven av Mikael Niemi

Berättaren, en kille utan namn är trött på alla idioter och skitar. Han bestämmer sig för att inte bli som dom. Han ska bli sig själv. Han ska inte bli som alla andra! Det börjar med att han sätter på sig sin morsas gräsliga gamla städrock när han går till skolan. Han får många konstiga blickar och endel skriker fula ord åt honom, men städrocken blir som en sköld. Inget kan bryta ner honom.  Han börjar skriva dikter, och får kompisar. Men alla kompisar är inte bra att ha. Snart går allt för långt.

Jag fulkomligt älskar den här boken! Den är så rå, mörk och fullkomligt underbar! Jag läser med ett konstant leende på läpparna samtidigt som de mest hemska saker händer. En helt fantastisk bok som passar både tjejer och killar!




Tjänarinnans Berättelse
Skriven av Margaret Atwood

I en inte allt för avlägsen framtid har en ny regim tagit makten. Det finns inte längre något som kallas frihet. De väljer ut kvinnor i en bra ålder att bli så kallade tjänarinnor. Deras uppgift i livet är att föda barn åt andra par. Männen har makten igen. Man får följa Offred, en tjänarinna, och hur hennes liv förändras sen den nya regeringen invaderade. Hur hon försöker göra det bästa av sin situation men också saknaden efter sin man och dotter.

En väldigt tankeväckande bok som är svår att släppa. Man känner verkligen med Offred önskar att allt ska bli bra igen. Men boken kändes rätt händelslös. Den hade ingen riktig "knorr" och jag hade velat ha mer svar på alla mina frågor. Men ett riktigt bra och språk och story var det i alla fall. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Atwood.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]