boknea -

Baristas

Baristas

 Skriven av Denise Rudberg

 

Baristas handlar om tre killar i Stockholm.

Nicolas som just har kommit hem efter att ha bott hos sin pappa i New York i ett år. Nu känns allt annorlunda och fel. Och han är inte helt säker på om han fortfarande har samma känslor för Nathalie. Hans mamma verkar inte förstå någonting och han längtar tillbaka till New York och hans pappa.

Ludvig som lever mitt i en familj som är på väg att rasa samman. Han försöker att hålla sig borta från hemmet så mycket som möjligt. Så när klasskompisen Viki frågar om han vill följa med hem till henne och plugga ser han en möjlighet att slippa vara hemma. Men det är svårt att plugga när man sitter bredvid en sån underbar tjej.

Ruben är trött på sitt liv. Teaterlinjen var inte alls som han trodde och han trivs inte alls. Alla verkar missförstå honom och ingen tar honom på allvar. Han vill uppleva något nytt, något annorlunda.

Av en slump får alla tre jobb på den nya espressobaren Pronto...

 

 Den här boken var rätt bra. Jag gillade att läsa en ungdomsbok där killar blir kompisar. Det är riktigt ovanligt och en trevlig omväxling från alla böcker där tjejer är huvudpersoner. Dock var det lite jobbig att hålla reda på vem som var vem. Ibland fick jag stanna upp för att klura ut vem det var som hade gjort det och vem som var ihop med den osv. Jag kände också att det var väldigt mycket familjeproblem. I mer än första halvan av boken handlar det nästan bara om skilsmässor, bråk med föräldrar och andra saker som jag tycker är ointressanta. Det var lite tråkigt eftersom jag hade velat läsa mer om när de jobbade i den där espressobaren.

En sak jag gillade var när en av killarna gick och käkade middag med sin morfar. De pratade om kärleksbekymmer och sådant som man annars inte brukar prata om med vuxna. Jag skulle också vilja ha en sån morfar. Missförstå mig inte nu. Min morfar är jättebra! Men han kommer inte ens alltid ihåg vem jag är och gör inget annat än att dricka kaffe. Det skulle vara så kul att ha en morfar att gå på bio med och sova över hos när man har lust.

 

Jämfört med Rudbergs tidigare ungdomsböcker – Tillsammans-serien, så tycker jag att den här var mycket bättre. Dock har jag märkt att i båda är alla lite för trevliga mot varandra. Det känns inte helt äkta. Det är som att varenda människa man möter är redo att välkomna en på middag med öppna armar. Men på det hela taget tycker jag att det var en helt okej bok och skön slöläsning vid poolen. Ser fram emot nästa del.


Kommentarer
Postat av: Amelie

Svar: Oj, jag glömde helt Mockingjay! Men jag ska (tyvärr) läsa den på svenska. Så jag får vänta till oktober :(

2010-08-01 @ 20:26:15
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]