boknea -

Den Grymma Leken

Den Grymma Leken
Skriven av Celia Rees




Nu är jag fräck nog att kopiera baksidetexten, men jag har sutit här och suddat och skrivit flera gånger utan att bli nöjd. Jag tror ni överlever.



Jag kan berätta om Den grymma leken, men först måste jag få förklara en sak. Det som hände Michael Bailey var inte bara Bro-ligans fel. På sätt och vis var vi lika skyldiga allihop

Det har gått två år sedan Michael Bailey försvann efter att ha varit offer för Den grymma leken, en lek som går ut på att plåga en klasskamrat. Naturligtvis drabbar den bara den klasskamrat som redan är svag och saknar vänner eller vars vänner är villiga att svika för att själva slippa bli utsatta.
Nu har en ny tjej börjat i klassen. Hon heter Lauren och kommer från Australien. Hon har inga vänner, och hon är lite annorlunda. Lauren är helt enkelt det perfekta offret för den som vill leka Den grymma leken. Men den här gången vill Alex inte vara med. Hon vägrar att låta Lauren gå igenom det som Michael Bailey utsattes för.
Vad händer när en i klassen plötligt står på offrets sida?



Jag vet inte riktigt varför jag inte gillade den här boken. Det var bra språk, en spännande story och det mesta en bra bok ska innehålla. Ändå kändes inget av det äkta. Personerna kändes konstlade, dialogerna oäkta och handlngen overklig. Jag vet inte, men mobbningen i den här boken kan kanske förekomma. Men då tror jag att de vuxna skulle gripa in lite mer och hejda den istället för att göra som de gör här.

Personerna var bra beskrivna, men kändes inte som ungdomar. När de pratade med varandra var det som att någon styrde över deras tunga och fick dem att vara så tillmötesgående som möjligt. Det kändes bara inte äkta.

Nu har jag suttit här och skrivit om den här bokens alla brister, men jag vill bara försäkra er om att den inte är så dålig som ni kanske tror nu. På det hela tagen var boken faktiskt helt okej.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]