boknea -

På kudde av gräs

På Kudde Av Gräs
Skriven av Lian Hearn


Bok två i serien Sagan om klanen Otori


Det är i ett historiskt Japan. Otori Takeo har svurit att viga sitt liv åt Släktet. Med sin onaturligt skarpa hörsel och förmågan att göra sig osynlig är han en utmärkt lönnmördare. Dock är det inte det han vill - hans kärlek till Kaede är stor och allt han vill är att vara med henne. Men det vill inte Släktet. Om Takeo inte tjänar Släktet blir han mördad.

När Takeo lämnat Kaede för Släktet så återvänder hon till hennes barndomshem. Där finner hon att hennes mor är död, och hennes far är fökrossad. Hon bestämmer sig för att ta över hennes fars arbete att leda folket. Men det är svårt att styra ett folk när man är kvinna. Många är emot henne. Och ingen får under några omständigheter upptäcka hennes hemlighet.



Den här boken blev lite av en besvikelse. Efter att ha läst den första boken väntade jag mig något lika storslaget, men det fick jag inte. Det kändes som att det inte hände något genom hela boken. Den var som en transportsträcka mellan bok ett och bok tre. Bara något för att fylla ut lite.

En sak som jag dock tyckte väldigt mycket om var språket. Det är väldigt vackert och ärligt. Hearn beskriver utan omsvep många råa krigsscener med inälvor och blod. Men hon gör det inte överdrivet. Det är bara helt ärligt. Boken tar också upp det här med genus. I en värld av män måste hon ha självförtroendet på topp för att inte bli nertrampad av männen. Jag märker verkligen hur Kaede utvecklas genom boken och lär sig hur hon ska göra för att överleva.

Det var en mening i den första boken, Över Näktergalens Golv, som jag tyckte beskrev det så bra:
"Hon var bara en bricka i herrarnas stora spel, men hon ville vara något mer, hon ville förstå spelets regler och spela det själv."

Boken byter berätarperson mellan Kaede och Takeo och det kunde bli lite virrigt ibland när man inte förstod vem det handlade om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]