boknea -

Ful eller snygg?

Ful eller snygg?
Skriven av Scott Westerfeld

Tyvärr kan jag inte få in någon bild. Strul med datorn. Fixar så fort som möjligt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva för att inte avslöja vad som händer i ettan, Ful. Men jag ska försöka i alla fall.

Det är i en odefinierad framtid där allt  handlar om att bli snygg. När man blir 16 år så blir man snygg och får flytta till snyggingstan. I Snyggingstan kretsar livet kring fester, kläder och att vara snygg. De har alla bekvämligheter man kan få och verkar aldrig behöva fatta ett beslut eller planera. Men det är något mystiskt med snyggingarna. Något snyggingen Tally Youngblood är på väg att inse.

Jag vet inte riktigt om man förstår något av det som står ovan. Jag ville inte riskera att avslöja något för den som inte läst nummer ett i serien, Ful. Den här boken är i alla fall obeskrivligt bra. Jag kan inte sluta drömma om att själv susa runt på en svävarbräda eller att skrämma slag på hela världen genom att hoppa från ett höghus och sedan stanna upp precis innan marken tack vare bungyjackan. Samtidigt som boken är fantasifull så har den ett otroligt bra flyt. Det blir aldrig långtråkigt och det är omöjligt att hitta något ställe att sluta läsa på. Ändå måste jag, precis som i första boken, klaga på översättningen. Man märker direkt hur bokstavligt översatt det är. Men det är att klaga på mikroskopiska fel. För annars är den här boken helt fantastiskt bra. Jag vet inte varför, men jag tycker verkligen att den här boken på något sätt hör ihop lite med Hungerspelen av Suzanne Collins och Oönskad av Gemma Malley. Det kanske beror på att alla tre utspelar sig i en kanske inte så bra framtid. Jag håller på att läsa om trean, De Rätta, just nu. Men vänta inte på någon recension, för jag har redan recenserat den en gång.

Kram Nea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]