boknea -

Ful

Ful
Skriven av Scott Westerfeld

Ful utspelar sig i framtiden. Man får inte veta riktigt när. Där blir alla skönhetsopererade när dom är 16 år. Då får dom flytta ifrån Fulingby och in i Snyggingstan. I Snyggingstan handlar allt om att gå på fest och ha snygga kläder.

Tally ska snart fylla 16 och kan knappt bärga sig tills hon får bli snygg och få träffa sin bästa kompis som redan blivit snygg. Under dom veckorna hon väntar får hon träffa Shay. Shay är inte riktigt säker på att hon vill bli snygg. Hon funderar på att rymma ut i vildmarken och vill att Tally ska följa med. Men Tally vet inte om det är vad hon vill. För vad kan möjligen vara fel med att bli snygg och populär?


Det här är inte direkt första gången jag läser den här boken. Ibland kan jag bara inte låta bli att läsa om den. Den är bara så otroligt bra!
Jag älskar alla saker Scott Westerfeld kommit på, som svävarbrädor, bungyjackor, kommuntikationsringar och hudantenner. Allt är bara så magiskt! Samtidigt som det är så spännande så börjar man tänka på saker i boken, som vad som är normalt. Är något normalt? Är utseendet det viktigaste?
En sak jag inte gillar är översättningen på titeln. Originaltiteln är Uglies. Hur får man det till Ful? Fast jag ska inte klaga. Det är ändå insidan som räknas. Både när det gäller böcker och människor vilket den här boken delvis handlar om. Jag blir dock väldigt nyfiken att läsa den på engelska för att se om texten är bättre där också. Det finns så mycket mer att säga om den här boken men allt får nog inte plats. Jag tycker i alla fall att man borde läsa den. För den är verkligen bäst!

Kram Nea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]