boknea -

Tio saker jag hatar med mig själv

Tio saker jag hatar med mig själv
Skriven av Randa Abdel-Fattah


Jamie, eller Jamilah som hon egentligen heter, bor i Australien med en pappa, en syster och en bror. I skolan är hon Jamie, den blonda, blåögda tjejen som slinker fram som en i mängden. Hemma är hon muslimen Jamilah, men en pappa som ger henne mer förhållningsregler än hon kan komma ihåg.
I skolan är det ett gäng rasistiska typer som snackar skitsnack om invandrare och Jamilah vågar inte berätta för någon av rädslag att bli mobbad. Därför låter hon ingen kompis komma henne nära eller komma hem till henne och hälsa på.
Men så börjar hon chatta med John. Han har också många problem och efter ett tag inser hon att hon inte kan fortsätt som hon gör mycket längre.

Den här boken var rolig. Den tar upp viktiga ämnen på ett lättsamt sätt som får en att skatta samtidigt som man får sig en tankeställare. Den påminde mig väldigt mycket om hennes förra bok, Ser mitt huvud tjockt ut i den här? men jag tycker ändå att den boken var bättre än den här. Fast den här boken var fortfarande väldigt bra. Man får en insikt om hur det är att leva som muslim i samhället. En riktigt bra och lärorik(jag vet att det låter tråkigt men det är faktiskt kul med lärorika böcker) bok.

Kram Nea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]