boknea -

Över Näktergalens Golv

Över Näktergalens Golv
Skriven av Lian Hearn
Första delen i serien Sagan Om Klanen Otori



I en avlägsen by bor den "gömda" pojken Tomasu, som senare ska komma att kallas Takeo. När han en dag kommer hem från att ha plockat svamp finner han hela hans by skövlad. Han flyr ut i skogen, men några av de som brände ner hans by jagar efter honom. Då kommer en mystisk man och räddar honom och tar med honom hem. Det visar sig att mannen är den högt uppsatte Otori Shigeru och att han ämnar att adoptera Tomasu. Eftersom ingen får veta att han är en av "de gömda" måste han byta namn och kallas därefter Takeo.
Hemma hos Shigeru lär sig Takeo att fäktas, måla och skriva. Men också de magiska sakerna som att göra sig osynlig, söva folk med bara blicken och att vara på två ställen samtidigt. Dessa saker kan inte vem som helst. Bara de som tillhör Släktet. Takeo får också veta sanningen om sig själv och vad han har fått i uppgift.


Jag gillar den här boken. Den är inte direkt som såna böcker jag brukar läsa, och det gillar jag. Den var också annorlunda skriven med väldigt många punkter. Kapitlen växlar mellan Takeo och en tjej som kallas Keade. Dock märker man att det är Takeo det handlar om.

Det var väldigt svårt att hänga med vem som var vem med alla dessa japanska namn men på något sätt blev det bara roligt. Det gjorde liksom inget att man inte visste vem som var vem. Kartan längst fram i boken var också till väldigt stor hjälp. Det var kul att så fort man läste om ett ställe kunna bläddra tillbaka och titta vart det låg.

Jag vet inte riktigt hur dom tänkte när dom sa att det här va fantasy. Alltså, det är fantasy. Men det är också massor av kärlek, krig, historia och andra genrer. Det är omöjligt att sätta en stämpel på en genre.
Jag gillar verkligen titeln, Över Näktergalens Golv. När man läser boken förstår man innerbörden och jag tycker det var väldigt häftigt.

I alla fall så gillade jag verkligen boken och ska försöka få tag på nästa del - På Kudde Av Gräs och hoppas att den är lika bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
[email protected]